Kvällsträning, träningsapp och armhävningar

Så har jag testat på det här med kvällsträning. Eller ja, kväll och kväll - nu gav jag mig ut och sprang strax innan 18, vilket knappt räknas som kväll. Hur som helst gjorde jag ett klassiskt nybörjarmisstag. Jag sprang för nära inpå en stadig måltid. Därför blev det en väldans kort runda, men jag är glad ändå. Bättre en kortis än inget alls! Dessutom installerade jag en träningsapp i telefonen tidigare idag, My Tracks. Så den startade jag innan jag gav mig ut och så mätte den min runda. Sträcka, hastighet och så lite andra siffror. Det här talade den om för mig efteråt:
Total distans: 2.75 km
Total tid: 19:58
Rörlig tid: 16:54 (jag stannade en stund och stretchade ut hållet)
Maxhastighet: 15.38 km/h
Genomsnittshastighet: 8.25 km/h
Genomsnittlig rörlig hastighet: 9.75 km/h
Höjdvinst: 72 m
Minimihöjd: 29 m
Maxhöjd: 49 m

En, kanske dum, fråga men vad innebär "höjdvinst"?

Utöver löpningen har jag även hunnit med armhävningar (week 1, day 2 - 6 x 8 x 6 x 6 x 8 stycken!), plankan och jägarvila idag. Det anser jag vara en helt okej träningsdag - även om jag snart ska lägga i en högre växel med mer och tyngre träning (just nu har jag dock lite mycket annat som tar tid).

Kommentarer
Postat av: Louise

Om du får håll när du springer, oavsett vad det beror på, kan du prova att bara sänka hastigheten lite och springa dig igenom det. Det är lite obehagligt men oftast försvinner det efter en stund och när man väl passerat hållet brukar man kunna hålla på nästan en evighet till (okej jag överdriver kanske, men jag brukar ibland prata om "andra sidan mjölksyran" och det är bland de bästa känslorna, när man bara kan rulla på!)

2011-04-01 @ 01:12:31
URL: http://uppladdningen.net
Postat av: Christine

Ah, håll, ilskan som uppstår när den kommer! Extra mycket ilska när det inte beror på att man är dåligt tränad/har sprungit långt utan för att man ätit. Vissa dagar har man ju tyvärr inte så mycket tid att man bara kan sätta sig någon timme efter maten och vänta på att den ska sjunka undan... man vill ju inte träna hungrig heller. Appen var kanon ju, dock tror jag inte på maxhastigheten - den påstod att jag sprang över 21 km/h som snabbast under min runda idag, och jag är rätt säker på att det inte gick så snabbt ens i nedförsbackarna...

2011-04-02 @ 13:58:25
URL: http://cricce.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0