Huvudsaken är skorna

Snygga skor från Adidas, men passar de just min fot?

Så fort jag hade bestämt mig för att bli lite seriös med den här löpträningen, så slogs jag av följande tanke. Men skorna då? För alla har vi väl hört att gummi blir gammalt snabbt och att skillnaden mellan gamla skor och nya skor kan utgöra motsvarande skillnad mellan skadad och oskadad. Jag slängde automatiskt en blick på mina högt älskade springskor. De införskaffades för åtminstone fem år sedan, kanske till och med sex år sedan. Eller sju. Men de är bekväma och enda nackdelen är att jag får skavsår på min ena "pektå" (ja, jag har glömt bort vad man lärde sig att tårna heter när man gick på dagis) så fort jag springer mer än några kilometer. Men det felet tror jag faktiskt beror mera på hur jag spänner tårna än på hur skorna är formade. Hur som helst, jag upplever inte att det är några större fel på mina skor. Men när jag jämför dem med mina betydligt nyare inneskor, så kan jag nog erkänna att det är lite annan studs i inneskorna.

Så jag har nog bestämt mig för att ett par nya skor är en bra investering för att få den här löpträningen att fungera så smärtfritt som möjligt. Då dyker ju nästa fråga upp. Ska jag plocka valfria snygga skor från butikshyllan och hoppas att de fungerar - eller ska jag besöka Löplabbet, Runners Store, Intersport eller annan sportbutik som kan hjälpa mig få rätt skor. Med hjälper mig menar jag då att jag ska stå på en spegelplatta så att de kan se hur just min fot ser ut, sedan springa på ett löpband så att de ser hur jag belastar foten och därefter få ett par skor som passar just mig. Det låter ju grymt, för det fattar ju jag också. Att alla har olika fötter och att det är bäst med ett par skor som passar foten. Nackdelen med det här är att jag har en bestämd uppfattning att skorna kommer kosta mer om jag får experthjälp, jämfört med vad det skulle kosta att plocka valfri snygg sko.

Fast jag kanske är beredd att betala lite mera pengar, för att få en sko som jag verkligen kan springa 10 km med. Som jag kanske till och med kan springa ännu längre sträckor med. Om inte annat vore det ju bra att veta vad för typ av fot jag har, så att jag blir lite mera kroppsmedveten. För det är ju onekligen bra att känna sin egen kropp, även fötterna.

Skobekymmer. Varför är det så mycket enklare att köpa ett par snygga pumps?

Kommentarer
Postat av: Agneta

Kroknosa ;)

2011-03-24 @ 11:16:17
Postat av: Louise

Haha! Ja, mycket lättare att köpa pumps - vem bryr sig om de "passar" ens fot då, annat än att storleken är rätt? ;D

2011-03-24 @ 15:54:28
URL: http://uppladdningen.net
Postat av: mamma

om du satsar på löpning och har som mål att springa en tävling så skulle jag rekommendera att köpa ett par bra skor.Lägg därtill att du har lite halvtaskiga knän så är det en bra investering.Ett par billiga inte så bra skor blir dyrare i längden när du kanske måste köpa ytterligare ett par skor. Tips:ta din far med som smakråd!

2011-03-25 @ 06:43:31
Postat av: Kattis

Sen är det rekommenderat att du har två olika skor som du kan varva mellan och löparskor ska bytas ut åtminstone en gång i året... Buuh, det är dyrt att springa! Har också tänkt springa tjejmilen, men har inte kommit igång ännu eller anmält mig - måste skärpa mig!

2011-03-27 @ 18:48:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0