Totalt 6,3 km - inte illa!

Ibland får man anpassa löpträningen efter sitt eget liv och då är det inte alla gånger så himla lätt att hitta en passlig löprunda som är exakt så lång som träningsschemat säger att man ska springa. Då resonerar jag alltid så att hellre får det bli en lite för lång runda, men att jag eventuelllt lägger in lite mera gång, än att kapa av sträckan.

Idag blev det totalt 6,3 km - varav cirka 1,3 km blev gång. Med andra ord sprang jag totalt 5 km - precis vad det stod på dagens schema att jag skulle göra! Fortfarande lägger jag in korta perioder av gång, för än så länge är det meningen att löpträningen ska mjukstarta. Och jag har en tendens att springa för fort när jag väl springer. Sedan måste jag erkänna att det ibland blir lite för tungt för mig, speciellt nu i pollentider. Efter halva sträckan idag fick jag knappt någon luft. Men då gick jag raskt en stund och såg till att harkla och hosta tills luftvägarna var någorlunda fria igen. Då gick det bra att sätta fart på benen igen!

Ett annat problem jag har märkt är att jag känner väldigt mycket i underbenens framsida efter att jag har sprungit. Det går inte direkt ont, men det stramar ordentligt. Jag har nu lagt in stretch av just underbenens framsida efteråt, så min förhoppning är att detta inte kommer blir något varaktigt problem.

Efter löpturen var det dags för armhävningar och situps, enligt respektive program. Dock måste jag återigen påminna mig själv om att jag bör göra dessa övningar innan jag ger mig ut och springer. Kroppen har inte speciellt mycket energiresurser att ta av efteråt nämligen och då blir ju övningarna oskäligt tunga!

Kommentarer
Postat av: Louise

Det där att det gör ont på framsidan tror jag kommer gå över, jag hade det när jag började springa regelbundet också, men det försvann när kroppen (benen) vande sig... :)

2011-04-28 @ 14:16:13
URL: http://uppladdningen.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0